• Maître de Conférences en Sciences de Gestion (Systèmes d’information)
  • IAE de Poitiers
  • Ancien élève de l’École Polytechnique, Docteur de 3ème Cycle en Gestion des Organisations. Après un début de carrière consacré à la finance de marché, j’ai progressivement basculé vers les systèmes d’information, plus particulièrement l’aide à la décision. Plusieurs incursions dans le marketing m’ont permis de développer et d’appliquer quelques talents en statistiques. J’ai aussi travaillé dans le monde informatique, comme directeur du Centre de Ressources Informatiques de l’Université de Poitiers de 1995 à 2001 et comme trésorier puis président de l’Association Réseau Poitou-Charentes de 1995 à 2010.

Publications HAL

  • Aurélia Michaud-Trévinal, Iryna Pentina, Thomas Stenger, Yves Roy. Online Shopping Experience (OSE) : A New Conceptual Framework. 49th Annual Conference of the Academy of Marketing Science, May 2020, Coral Gables, United States. ⟨hal-02533360⟩
  • Aurélia Michaud-Trévinal, Iryna Pentina, Thomas Stenger, Yves Roy. Online Shopping Experience (OSE) : A New Conceptual Framework. 36ème Congrès International de l’Association Française de Marketing, May 2020, Biarritz, France. ⟨hal-02533364⟩
  • Claire Gauzente, Pascale Kuntz, Aurélien Milliat, Yves Roy. Analysis of the dynamics of the Q-sort construction. 35th Annual Q Conference for the Scientific Study of Subjectivity (Q2019), Sep 2019, Napoli, Italy. ⟨hal-02531862⟩
  • Sébastien Rocher, Yves Roy, Mark Christensen. « This is a Job for an Accountant »: The Changing Roles of Accountants in Superheroes Comics from 1938 to 2018. APIRA 2019, The 9th Asia-Pacific Interdisciplinary Research in Accounting Conference, Jul 2019, Auckland, New Zealand. ⟨hal-02530521⟩
  • Claire Gauzente, Pascale Kuntz, Yves Roy, Aurélien Milliat. Sur l'intérêt de l'analyse de la dynamique des processus de classement : un retour d'expériences avec la Q méthode. EGC2019 - 19ème Conférence Francophone sur l'Extraction et la Gestion des Connaissances, Jan 2019, Metz, France. ⟨hal-02531860⟩
  • André Le Roux, Marinette Thébault, Yves Roy. Exploring consumer behavior regarding counterfeiting: how product category, product attributes, purchase situation and consumers' motivations profiles impact behavior regarding counterfeits and genuine. International Marketing Trends Conference, Jan 2019, Venise, Italy. ⟨hal-02396977⟩
  • Claire Gauzente, Pascale Kuntz, Yves Roy, Aurélien Milliat. Vers une analyse des traces de classement : le cas de la Q méthode. XXVèmes rencontres de la Société Francophone de Classification, Sep 2018, Paris, France. ⟨hal-02531857⟩
  • Claire Gauzente, Pascale Kuntz, Yves Roy, Aurélien Milliat. The contribution of computer science and interdisciplinarity research to Q-method. SAMI International Workshop - Subjectivity As Matter & Instrument, Sep 2018, Nantes, France. ⟨hal-02531832⟩
  • André Le Roux, Marinette Thebault, Yves Roy. An Exploratory Research of Consumer's Profiles and Choice Criteria face to Brand Counterfeits in Different Product Categories. 6th Annual International Colloquium on Branding, Jul 2018, Athènes, Greece. ⟨halshs-02530525⟩
  • Sébastien Rocher, Yves Roy. Le comptable dans les comics américains : de la victime au surhomme – Fragments d’une étude en cours. 38ème Congrès de l'Association Francophone de Comptabilité, Association Francophone de Comptabilité, May 2017, Poitiers, France. ⟨hal-02530516⟩
  • Sébastien Rocher, Yves Roy. Le stéréotype du comptable dans les comic books américains : Fragments d’une étude en cours. 36ème Congrès de l'Association Francophone de Comptabilité, Association Francophone de Comptabilité, May 2015, Toulouse, France. ⟨hal-02530510⟩
  • Eric Milliot, Yves Roy. Interpersonal networks for business intelligence: The Case of the People’s Republic of China. 4ème Conférence Annuelle d'Atlas/AFMI, Association Francophone de Management International, May 2014, Aix-en-Provence, France. ⟨hal-02528537⟩
  • Sébastien Rocher, Mark Christensen, Yves Roy. This Looks Like a Job for an Accountant! (with good funeral insurance): The Changing Roles of Accountants in Superhero Comics from 1938 to 2018. Accounting History, SAGE Publications, In press, ⟨10.1177/1032373220949942⟩. ⟨hal-03032779⟩
  • Claire Gauzente, Pascale Kuntz, Aurélien Milliat, Yves Roy. Q sorting dynamics - A note on a computer-mediated tool and its added value to Q-methodology. Operant Subjectivity - The international Journal of Q Methodology, International Society for the Scientific Study of Subjectivity, 2020. ⟨hal-03150122⟩
  • André Le Roux, Marinette Thébault, Yves Roy. Do product category and consumers' motivations profiles matter regarding counterfeiting?. Journal of Product and Brand Management, Emerald, 2019, ⟨10.1108/JPBM-06-2018-1923⟩. ⟨hal-02396896⟩
  • André Le Roux, Marinette Thébault, Yves Roy, François Bobrie. Brand typicality impact on brand imitations evaluation and categorization. Journal of Product and Brand Management, Emerald, 2016, 25 (6), pp.600-612. ⟨10.1108/JPBM-07-2015-0923⟩. ⟨hal-02117694⟩
  • Gilles Caire, Sophie Nivoix, Yves Roy. Le Tourisme Social et Solidaire vu par ses clients village vacances. Revue Partances, Conseil scientifique de l'accès au départ en vacances UNAF, VF, VO, 2016, pp.29-36. ⟨halshs-01574152⟩
  • Claire Gauzente, Pascale Kuntz, Yves Roy, Eric Languenou, Rostand Affogbolo. Subjectivity Inquiry: How to Enrich Existing Methods? The case of Q-sorting and Trace Analysis. Twelfth International Conference on Interdisciplinary Social Sciences, Jul 2017, Hiroshima, Japan. ⟨hal-02531831⟩